Zapylanie kwiatka. ZBIÓR NASION - FOTOPORADNIK

Forum poświęcone rosiczkom

Zapylanie kwiatka. ZBIÓR NASION - FOTOPORADNIK

Postprzez neo_s » 20 kwi 2009 15:31

Witam. Moja d. nidiformis zakwitła :) moje pytanie brzmi: Po jakim czasie mogę spodziewać się nasion i czy mam jakoś pomóc jej w zapyleniu np. wacikiem do uszu czy sama sobie poradzi? pozdrawiam!
neo_s

Re: Zapylanie kwiatka.

Postprzez szamanka » 20 kwi 2009 16:03

Jest samopylna, nasiona po jakichś 2 tygodniach? Najlepiej obserwować przekwitnięty kwiat.
Proszę nie pisac do mnie na pw i gg pytań czy mam na sprzedaż rośliny, będę miała i będę chciała sprzedać to wystawię na forum.
szamanka
Administratorka

Postprzez neo_s » 21 kwi 2009 09:24

Ok, dziękuję za info. Można zamknąć
neo_s

Postprzez PawelK » 22 kwi 2009 12:45

Oj, jeszcze nie zamykajcie :D się jeszcze zapytam.
Jestem początkujący - więc wybaczcie. Chyba Spatulata wypusciła mi pęd i jak na razie 1 kwiatek, który po 1 dobie zwiędł. Teraz rozwija sie nastepny kwiatek - może sie dłużej utrzyma.
I mam pytanie odnośnie: "Najlepiej obserwować przekwitnięty kwiat" - tzn co mam obserwować?
PawelK

Postprzez owadożerka » 22 kwi 2009 13:06

Nic, poczekaj na nasiona i obserwuj czy się nie wysypują :)
owadożerka

Postprzez szamanka » 22 kwi 2009 14:02

A więc...

Torebki nasienne które nadaja się do zebrania zaznaczono czerwona linią
pęd2.jpg
(15.74 KiB) Pobrane 2220 razy

Bierzemy nożyczki i odcinamy tylko pojedyńcze pąki, nie cały pęd, gdyż nasiona z dalszych kwiatów się nie wytworzą.
odcinanie.jpg
(17.19 KiB) Pobrane 2230 razy

Jak odetniemy mamy takie coś
pąk.jpg
(31.15 KiB) Pobrane 2227 razy

Wyrywamy płatki i przetaczamy między palcami torebkę nasienną, trzeba to robic z wyczuciem zeby nie pokruszyć całego kwiatu, bo wybrac te szczątki spośród nasion potem to robota w sam raz dla kopciuszka :)
nasiona.JPG
(21.79 KiB) Pobrane 2260 razy

W wyniku tych zabiegów otrzymujemy osobno nasiona, a osobno inne części kwiatu (które mozna wyrzucić) :)
finał.JPG